Bærekraftuke

I perioden 5.- 9. februar hadde skolen ekstra fokus på det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling.

Bærekraftig utvikling er et av de tverrfaglige temaene fra læreplanene. I uke 6 valgte vi på Ringerike videregående å sette ekstra fokus på dette gjennom ulike aktiviteter. Torsdag fikk vi besøk av Anneli Rystad Aune fra Natur og Ungdom som gjennom sitt foredrag «Skogen mer enn bare trær» viet skogen oppmerksomhet. Samme dag deltok over 80 elever i en quiz med spørsmål om bærekraft, og tre heldige vinnere kunne hente seg et gavekort fra kantina vår.

Fredag hadde vi flere ulike foredrag på huset: Knut Skinnes fra Green House fortalte fra sin bok Veikart til et bærekraftig samfunn og Ragnhild Waagaard, som tidligere har jobbet i Verdens Naturfond (WWF), fortalte om sine erfaringer og satte ekstra fokus på klesindustrien. Ekstra stas er det at både Knut og Ragnhild er tidligere elever på Ringerike videregående.

I tillegg hadde vi besøk av Siri Berrefjord, som både gjennom foredrag og stand, kunne fortelle om tips og triks til redesign av klær. I den forbindelse flyttet også vår elevdrevne bruktbutikk Yellow litt av varene sine inn på skolen. Gjennom hele uken har også kantina fokusert på å lage bærekraftig måltider og bevisstgjort oss med måling av matavfall.

Takk for viktige bidrag i vår Bærekraftuke!

Tekst: Vibeke Hansen Moe